Boj

Zo stránky Tribalwars Wiki SK
Verzia z 20:24, 27. december 2018, ktorú vytvoril MatthewFOX (diskusia | príspevky)
Jump to navigation

Základy

Tu nájdeš základné informácie o tom, ako útočiť, podporovať alebo ako sa brániť.

Nádvorie

Place1.png

Nádvorie je miesto, na ktorom sa stretávajú všetky tvoje jednotky a takisto miesto, odkiaľ ich môžeš kontrolovať. Pod možnosťou "vojenské jednotky" môžeš poslať svoje jednotky preč, alebo počas niekoľkých prvých minút od ich odoslania tento príkaz zrušiť (väčšinou to býva 10 minút, záleží to od nastavenia konkrétneho sveta). Keď klikneš na "Vojenské jednotky", uvidíš všetky jednotky, teda tie, ktoré sú v dedine a aj tie, ktoré sú v iných dedinách či boli do iných dedín poslané. Takisto tu uvidíš jednotky, ktoré prišli z iných dedín.

Útočenie

Len čo vytvoríš nejaké jednotky a chceš zaútočiť na nepriateľa, stačí ísť na mapu a kliknúť na dedinku, na ktorú chceš zaútočiť. Tam zvolíš možnosť "poslať jednotky". Je dôležité, aby si nezabúdal na to, že každý dedina má základnú obranu a že i nepriateľ môže mať svoje vlastné jednotky. Každý z jednotiek má zvláštne vlastnosti a schopnosti, ktoré ju robia silnejšou pre útočenie, prípadne silnejšou pre bránenie sa. V prehľade jednotiek môžeš nájsť jednotlivé štatistiky jednotiek.

Attacking.png


Bránenie sa

Ak na teba protivník pravidelne útočí, pravdepodobne chce vyrabovať tvoje suroviny, alebo chce dobyť tvoju dedinu. Ak sa v útoku nenachádza žiadny šľachtic, útočník sa pravdepodobne snaží len vyrabovať tvoje suroviny. Tu je pár spôsobov, ako sa brániť:

  • Požiadaj svoj kmeň či kamarátov o pomoc
  • Míňaj suroviny ihneď a nenechávaj žiadne v sklade
  • Vybuduj skrýšu a opevnenie, prípadne povolaj domobranu

Všetky jednotky majú odlišné vlastnosti, ktoré z nich robia ideálne jednotky na útočenie, prípadne bránenie sa. Konkrétne vlastnosti jednotiek nájdeš v prehľade jednotiek

Najlepšou obranou na začiatku je vytvorenie paladina, ktorý ťa môže ochrániť pred prvými útočníkmi a je veľmi hodnotný aj v prípade, že ho iní hráči pošlú ako podporu (pretože rýchlo cestuje).

Hiding place.png


Podporovanie

Niekedy tvoji spoluhráči z kmeňa alebo kamaráti potrebujú tvoju pomoc. Môžeš im posielať suroviny, ale môžeš im takisto poslať vojenské jednotky ako podporu a pomôcť im tak brániť sa pred nepriateľskými útokmi. Poslať podporu môžeš cez nádvorie, kde zadáš cieľové súradnice spolu s počtom jednotiek, ktoré chceš poslať (dá sa to robiť aj cez mapu). Potom stačí kliknúť na "podporiť" a potvrdiť to stlačením "OK". Tvoje jednotky následne vyrazia na cestu.

Keď pošleš v podpore i svojho paladina, všetky jednotky, nachádzajúce sa v tom príkaze, pôjdu rovnakou rýchlosťou, ako paladin (takže ich nebude brzdiť najpomalšia jednotka).

Keď je tvoja podpora v inej dedine napadnutá, príde ti oznámenie o tom, koľko tvojich jednotke padlo v boji. Neuvidíš však, kto útočil ani koľko vojakov bojovalo. Keď chceš ukončiť podporovanie iného hráča, jednotky môžeš jednoducho povolať späť a oni sa vrátia do pôvodnej dediny. Môžeš to urobiť pomocou nádvoria, kde klikneš na "Vojenské jednotky". Môžeš stiahnuť späť časť svojich jednotiek, alebo všetky.

Ssupportin.png


Rýchlosť

Rýchlosť jednotiek môžeš nájsť v prehľade jednotiek. Ak posielaš niekoľko druhov jednotiek v jednom príkaze, družina sa bude pohybovať rýchlosťou najpomalšej jednotky, ktorá je v nej. Ak by aj najpomalšia jednotka padla počas útoku, vojsko sa bude vracať rovnakou rýchlosťou, akou vyrazilo.

Výnimkou je paladin. Ak ho pošlete spolu s podporným oddielom, všetky jednotky sa budú pohybovať jeho rýchlosťou, ktorá sa rovná rýchlosti jazdy.

Tvoje jednotky idú vždy priamo cez mapu. To znamená, že prechádzajú cez iné dediny, jazerá, lesy či pohoria bez toho, aby to nejako ovplyvnilo ich rýchlosť.

Opevnenie

Wall1.png

Opevnenie dokáže niekoľkonásobne zvýšiť obranu v dedine. Okrem základnej obrany dediny ovplyvňuje i obranu jednotiek v nej.

Opevnenie je veľmi efektívny spôsob, akým sa dá brániť pred nepriateľmi, najmä v začiatkoch hry. V jej neskoršej gáze je plno vystavané opevnenie základom každej brániacej sa armády.

Špehovanie

Scouting.jpg

Pomocou špehovania môžeš získať informácie o dedinách nepriateľov. Ak chceš nejakú dedinu vyšpehovať, musíš na ňu poslať útok, v ktorom sa nachádzajú špehovia.

Jediný spôsob, akým sa môžeš brániť pred špehmi, ktorí chcú vyšpehovať tvoju dedinu, je mať v nej v obrane svojich vlastných špehov - len títo porazia tých nepriateľských. Špehovia v brániacej sa dedine môžu spôsobiť straty útočiacim špehom, ale útočiaci špehovia nezrania žiadnu jednotku, pretože neútočia.

Na všetkých svetoch závisí výsledok špehovania na množstve prežitých špehov.

  • Ak prežije aspoň jeden špeh: Môžeš vidieť jednotky, ktoré zostali v dedine.
  • Ak prežije aspoň 50% špehov: Uvidíš aj suroviny, ktoré sú v dedine.
  • Ak prežije aspoň 70% špehov: Môžeš vidieť stupne budov v dedine.
  • Ak prežije viac, než 90% špehov: Môžeš vidieť aj jednotky, ktoré sa v danej dedine nenachádzajú (sú na podpore atď.)

Existujú však aj svety, ktoré majú trocha iné, špecifické nastavenie.

  • Niekedy nie je možné vyšpehovať jednotky, ktoré sú mimo dediny. V tomto prípade je jediný spôsob, ako to urobiť, poslať so špehovacím oddielom i paladina, ktorý má Kalidov ďalekohľad.
  • Ak je povolený trojstupňový výskum:
   - Stupeň 1: Špehovia vidia suroviny v dedinách.
   - Stupeň 2: Špehovia vidia suroviny i stupne budov v dedinách.
   - Stupeň 3: Špehovia vidia aj jednotky, ktoré sa nachádzajú mimo dediny.
  • Ber ohľad aj na to, že niektoré nastavenia môžu vyžadovať minimum 4 špehov, aby prežili a dokázali vyšpehovať dedinu, aj keď sa v tejto nenachádza žiadna armáda. Toto nastavenie býva často využité spolu s jednoduchým výskumom.
Sspehovanie.png


Paladin

Paladin sword.jpg

Ak je vo svete aktivovaný paladin, môžeš ho vytvoriť v soche. Tam ho môžeš tiež premenovať, aby sa volal tak, ako chceš ty. Ak paladin v boji zomrie, je možné ho znova vytvoriť alebo oživiť.

Paladin je skvelý sprievod rabovacích útokov v začiatkoch hry. Redukuje tvoje straty a takisto môže odniesť nejaké suroviny. Takisto ti môže pomôcť v obrane. Najviac efektívny je vtedy, keď veľa tvojich kamarátov či spoluhráčov z kmeňa pošle svojich paladinov jednému hráčovi, pretože môžu dávať bonusy vojsku, ktoré sa v dedine nachádza. Takýmto spôsobom sa dá ubrániť aj pred veľkými armádami.

Paladin je dôležitý aj v neskorších fázach hry, keďže zvyšuje rýchlosť podpory. Každá vyslaná podpora, ak má v skupine paladina, sa pohybuje jeho rýchlosťou. Napríklad šermiar cestuje vďaka tomu až dvakrát rýchlejšie. Keď postavíš sochy aj v iných dedinách, môžeš medzi nimi paladina presúvať a využívať ho odtiaľ, odkiaľ budeš chcieť.

Schopnosti

SÚtočenie.png

Môžeš vytvoriť až 10 paladinov, títo môžu postupovať na vyššie úrovne a učiť sa praktické schopnosti, ktoré sa ti zídu ako v boji, tak v dedine. Odporúčame ti premyslieť si spôsob, akým budeš špecializovať svojich paladinov, keďže sa stanú veľmi dôležitými jednotkami v hre.

Každý paladin môže (a musí) získavať úrovne zvlášť. Po každej novej úrovni získa 1 bod skúseností, ktorý sa dá investovať za pomoci knihy skúseností na jeho posilnenie. Najvyššia úroveň paladina je pritom 30. Vždy, keď paladin získa postúpi na vyššiu úroveň, získa jeden bod schopností a jednu knihu schopností. Túto knihu potom môžeš využiť a zlepšiť niektorú zo schopností vášho paladina.

Ak tvoj paladin padne v boji, zmiznú aj všetky jeho efekty z dediny (až kým ho neoživíte). Dávaj si preto naňho dobrý pozor! Každopádne, paladin sa dá aj oživiť, takže o získané skúsenosti ani naučené schopnosti neprídete. Takisto ak náhodou nebudeš spokojný s jeho schopnosťami, môžeš ho pretrénovať.

Pokročilé

Boj v Divokých Kmeňoch ovplyvňujú aj špeciálne funkcie, ako napríklad morálka. Predtým, než začneš útočiť, bude dobré, ak si prečítaš aj túto časť v pomocníkovi.

Morálka

Attack morale.png

Morálka znamená ochranu pre nových hráčov. Vypočítava sa podľa bodov útočníka a obrancu. Zvyčajne má útočiaci hráč 100% morálku, ale ak útočíš na hráča, ktorý má omnoho menej bodov, než ty, morálka sa zníži. Ak je morálka 45%, tvoje jednotky útočia len so 45% efektivitou, teda omnoho slabšie, než obvykle. Ak malý hráč útočí na omnoho väčšieho, žiadne bonus k útoku nezíska. Maximálna morálka je vždy 100%.

Vo výpočte morálky môže záležať aj na čase, koľko hráč hrá. Vypočítava sa to podľa času, odkedy sa hráč zaregistroval na daný svet. Ak teda hráč s malým počtom bodov hrá svet už dlho, ale stále má malý počet bodov, morálka bude rásť až pokým nebude na 50%.

Kalkulačku pre výpočet morálka môžeš nájsť v simulátore. Stačí nastaviť body protivníka a tvoje vlastné body a ono to vypočíta výslednú morálku. Nie všetky svety využívajú morálku a jej nastavenia sa môžu podľa daných svetov i líšiť.

Základná obrana

Každá dedina má základnú obranu. To znamená, že každá dedina sa dokáže brániť aj keď v nej nie sú žiadne jednotky. Z toho vyplýva, že ak na ňu pošleš malý počet jednotiek, napríklad 1-2 kopijníkov, títo budú porazení aj keď v dedine nebudú žiadni obrancovia. Základná obrana sa dá zvýšiť vybudovaním opevnenia.

Šťastie

Šťastie je náhodný faktor každého boja. Tvoje šťastie bude vždy niekde medzi -25% a +25% a vždy sa berie z pohľadu útočníka. Ak útočíš s +25% šťastím, to znamená, že sila tvojho vojska bude zvýšená o 25%. Šťastie je možné ovplyvniť vlajkami, ak sú v danom svete aktivované.

Šťastie sa zobrazí v oznámení z boja.

Dediny barbarov

Opustené dediny spoznáš podľa toho, že sa volajú "dedina barbarov" a majú šedú farbu. Nie je žiadny rozdiel medzi dedinami, ktoré vlastnia iní hráči a ktoré sú opustené. Morálka opustených dedín je vždy 100%. Takúto dedinu môžeš obsadiť rovnakým spôsobom, ako dedinu iného hráča. Hoci v dedinách barbarov nie je žiadny hráč, tieto budú rásť po istý počet bodov, ktoré je nastavený v nastaveniach daného sveta.

Ak hráč zruší svoj účet, jeho dediny sú zmenené na dediny barbarov. Občas sa v nich nachádzajú aj jednotky, ktoré patrili pôvodnému hráčovi.

Katapulty

Katapulty dokážu zdemolovať protivníkove budovy. Ak pošlete útok, v ktorom sú katapulty, môžeš následne vybrať, na akú budovu budú tieto útočiť. V simulátore si môžeš dokonca vypočítať, koľko stupňov budovy dokáže katapult zničiť, tým, že číslo budovy zadáš do kolónky "cieľ katapultu, stupeň budovy". Zistíš tak, koľko katapultov treba poslať, aby si budovu zdemoloval o pár stupňov, prípadne úplne zničil. Nezáleží na tom, na akú budovu útočíš, vždy je dôležitý stupeň výstavby tej budovy. Jedinou výnimkou je kostol. Ak si uvedieme príklad, na zničenia panského dvoru na stupni 1 je treba taký istý počet katapultov, ako na zničenie kováčskej dielne na stupni 1.

Tieto budovy sa nedajú zničiť úplne (pod úroveň 1): Hlavná budova, Sedliacky dvor, Sklad. Takisto sa nedá útočiť s katapultami na skrýšu.

Cieľ katapultov sa dá vybrať na stránke s potvrdením útoku.

Simulátor

Používanie simulátora pomôže odhadnúť výsledok boja.

Vďaka simulátoru si môžeš vypočítať, ako približne dopadne boj. Používať ho môžeš jednoducho - stačí tam vložiť tvoje vlastné jednotky a jednotky protivníka, opevnenie a morálku. Takisto tam môžeš nastaviť viacero predmetov, aj predpokladáš, že v dedine bude viac paladinov s rozdielnymi predmetmi. Nie je možnosť, ako to zistiť - musíš to jedine odhadnúť a skúšať. Ak sa vo svete nachádza kostol, môžeš tam nastaviť i vieru, keďže jednotky s vierou útočia 100% silou. Ak náhodou ani toto nevieš, musíš si tipnúť.

Tiež sa tu dá nastaviť šťastie, aby si napríklad zistil, čo sa stane, keď bude mať hodnotu -25%, teda ak nastane "najhorší možný scenár". To ti môže pomôcť, ak chceš vyskúšať, aký šťastlivec počas boja dokážeš byť.

Len čo všetko ponastavuješ, simulátor vypočíta výsledok boja.

Nočný bonus

Ak je nočný bonus na svete aktivovaný, trvá na väčšine svetov od polnoci do 8:00. Toto sa však môže líšiť podľa nastavenia daného sveta.

Keď je nočný bonus aktívny, obranca získa bonus k obrane až 100%. Bonus sa nevzťahuje na špehovacie útoky a ani na dediny barbarov. Aj toto sa môže líšiť podľa nastavení daného sveta, napríklad bonus len 50% a podobne.

V oznámení uvidíš, či bol aktívny nočný bonus počas prebehnutia boja, alebo nie.

Katedrála

Church f1.png

Poznámka: Kostoly sú aktívne iba v niektorých svetoch.

Keď začínaš hrať na svete s aktívnym kostolom, je v tvojej prvej dedine katedrála. Katedrála je špeciálny druh kostola, pretože rozsah jej viery je väčší, avšak nemôže byť už viac rozširovaný.

Ak prídeš o dedinu s katedrálou, môžeš ju vybudovať v akejkoľvek inej dedine. Katedrála stojí na výstavbu menej surovín, než kostol a môžeš ju postaviť len vtedy, keď v dedine nemáš žiadny iný kostol.

Katedrála nemôže byť zničená pomocou katapultov.

Kostol

Church f1.png

Poznámka: Kostoly sa nachádzajú iba v niektorých svetoch.

Kostol je miesto, kde sa koncentruje náboženský život najbližších dedín. Ak dedina nemá kostol, alebo sa nenachádza v oblasti vplyvu iného kostola (tzv. viera), jednotky bojujú iba s polovičnou efektivitou. Preto by mala byť každá tvoja dedina v oblasti nejakého kostola. Ak sú na svete kostoly aktivované, dedina, s ktorou začínaš hrať, má postavenú katedrálu (prvý kostol).

Na rozdiel od katedrály môže byť kostol napadnutý katapultami. Je však omnoho náročnejšie ho zbúrať, než sa dajú zbúrať ostatné budovy v dedine na rovnakej úrovni.

Len čo obsadíš viacero dedín, je možné mať i viacero kostolov. Výstavba kostola je surovinovo veľmi náročná a spotrebuje veľa miesta zo sedliackeho dvora, takže sa neodporúča stavať kostol v každej dedine. Čím vyššia je úroveň kostola, tým väčšia oblasť spadá pod jeho vplyv.

Church yellow.png Tvoja dedina
Church green.png Dediny v oblastí 4 polí
Church red.png Dediny v oblastí 6 polí
Church blue.png Dediny v oblastí 8 polí

Rozsah viery kostola:

  • Úroveň 1: 4 polia v každom smere
  • Úroveň 2: 6 polia v každom smere
  • Úroveň 3: 8 polia v každom smere

V náhľade dedín môžeš vidieť, ktoré z tvojich dedín sú ovplyvnené vierou z kostola a koľko kostolov zahŕňa konkrétna dedina. Na mape sa dá rozsah viery jednotlivých kostolov zobraziť. Oblasť je vyznačená modrým kruhom.


  • Ak je dedina obsadená, kostol je automaticky zbúraný.
  • Dedine stačí byť v oblasti len jedného kostola, aby bojovala s plnou silou. Ďalšie kostoly (napr. viera 3) nijako nezvýšia útok či obranu tvojich jednotiek.
  • Tvoje vojsko ovplyvňuje len tvoja vlastná viera. Viera z kostolov kamarátov či spoluhráčov z kmeňa ti nijako nepomôže.
  • Ak podporíš iného hráča, jednotky sú ovplyvnené vierou dediny daného hráča, nie tvojou. Takisto ak podporí niekto teba, cieľová obrana závisí od toho, či sa tvoja dedina nachádza v oblasti kostola.
  • Keď útočíš, záleží od dediny, z ktorej posielaš armádu. Ak je dedina, z ktorej posielaš armádu, pod vplyvom kostola, jednotky útočia so 100% silou aj keď ich pošleš niekam, kam viera nedočiahne.

Strážna veža

Veza2.png

Poznámka: Strážne veže sa nachádzajú iba v niektorých svetoch.

Strážna veža dokáže identifikovať veľkosť armády, ktorá sa dostane do blízkosti jej dohľadu, prípadne vie zistiť, či sa v útoku nachádza šľachtic. Bližšie informácie o jej fungovaní a prípadné detaily nájdeš v návode pre strážnu vežu.

V okamihu, keď sa útok nejakého hráča dostane do blízkosti strážnej veže, strážna veža ho automaticky zaradí do jednej zo štyroch skupín: malý útok (1-1000 jednotiek), stredný útok (1001-5000 jednotiek), veľký útok (5000+ jednotiek), útok so šľachticom (ikona šľachtica). K oznámeniu, ktoré bude vyšpehované strážnou vežou, sa priradí ikona oka.

Obsadzovanie dedín

Zmocnenie sa dediny nepriateľa

"Šľachtenie" znamená zmocňovanie sa dediny iného hráča. Je to jediný spôsob v hre, ako získať druhú a ďalšiu dedinu. Aby si dobyl dedinu nepriateľa, v útoku musíš so svojou družinou poslať aj šľachtica. Základná oddanosť každej dediny je 100 a každý útok, v ktorom sa nachádza šľachtic, znižuje oddanosť o 20-35. Ak pošleš v jednom útoku viac šľachticov, zaberanie dedín nijako neurýchliš, takže stačí poslať v každom útoku jedného. Ak chceš obsadiť cudziu dedinu, musíš jej oddanosť znížiť až na 0. To znamená, že treba poslať až 4-5 útokov, v ktorých bude šľachtic. Vo výnimočných situáciách sa to podarí aj pomocou troch útokov.

Ak pošleš šľachtica samého, tak zvyčajne zomrie, pretože dedina má základnú obranu. Preto s ním treba poslať družinu. Šľachtic zomrie ak zomrie viac ako polovica pechoty v útoku.

Len čo šľachtic zníži oddanosť dediny pod 0, zmocní sa vlády nad dedinou a nebude ho možné naďalej využívať. Treba potom vytvoriť ďalšieho šľachtica.

Oddanosť

Oddanosť dediny ukazuje, ako blízko je niekto k dobytiu nejakej dediny. Zvyčajne je toto číslo na 100 a nezobrazuje sa. Keď však na dedinu zaútočí šľachtic, oddanosť po každom útoku klesne o 20-35. Jej nárast je zvyčajne 1 za hodinu, ale záleží to od nastavenia rýchlosti daného sveta. Napríklad na svete s rýchlosťou 2 je to 2 za hodinu a na svete s rýchlosťou 1.5 je to 1.5 oddanosti za hodinu.

Ak oddanosť klesne pod 0, dediny sa zmocní útočník a oddanosť automaticky stúpne na 25.

Strata dediny

Strata dediny dokáže človeka nahnevať, ale to nie je dôvod k skončeniu. Ak ťa dobyjú, dostaneš novú dedinu na okraji mapy, kde budeš mať v okolí hráčov, ktorí majú tiež nové dedinky. Takže budeš mať šancu využiť svoje skúsenosti a ovládnuť svoje nové susedstvo. Na svetoch, ktoré sú už nejakú dobu spustené, je nová dedinka viac vystavaná, takže ti to ušetrí trocha práce.

Môžeš tiež požiadať svoj kmeň alebo kamarátov, aby ti poslali suroviny či vojenskú pomoc, ktorá ti pomôže rýchlo sa postaviť na nohy.

Šľachtic a mince

Ak chceš vytvoriť šľachtica, musíš najskôr splniť určité požiadavky. To znamená, že musíš mať hlavnú budovu na stupni 20, kováčsku dielňu na stupni 20 a trhovisko na stupni 10. Tiež musíš mať dostatok surovín a miesta v sedliackom dvore.

Množstvo šľachticov, ktoré môžeš vytvoriť, závisí od množstva zlatých mincí či balíčkov, ktoré vlastníš. Tieto sa skladujú v panskom dvore a neprídeš o ne ani v prípade, ak prídeš o šľachtica alebo dedinu. Sú uchované globálne, takže ich tiež netreba presúvať medzi jednotlivými dedinami (ich množstvo nájdeš vždy v panskom dvore). Zlaté mince sa takisto nedajú vyrabovať pomocou útokov a pri vytváraní ďalších šľachticov počet potrebných mincí postupne rastie.